Monday, September 19, 2011

syahadat cinta

Assalam
cuti 4 hari ni lpas mnggu lpas yg full dgn test diisi dgn slah stunyer mnonton crta indonesia yg islamik sikit berkaitan rse khilaf ,kesedaran untuk mendalami islam serta cinta yang dtg.best gak crita ni..n bg pngajaran gak kt org yg tgk cte ni...:-)










skit sinopsis bg yg rse berminat dgn crita yg bergenre mcm ni:


Iqbal seorng pmuda Bandar yang x pernah solat n  x pndai mengaji.Pada suatu ari akhirnyer iqbal mula sedar untuk kembali ke jalan yg benar dimana ketika die telah mnybabkn ibunya jtuh tangga n mngakbatkn ibunya luka serius.diatas kesedaran iqbal itu,die bersetuju untuk memasuki pesantran (skolah pondok) di tegal jading.

Selama 2 bulan iqbal disana,dia hanya disuruh untuk mngmbil air dri telaga.stelah itu,iqbal mnjdi bgitu marah dan melepaskn geramnyer di telaga dan ketika itu iqbal bertemu dengan aisyah (puteri kyiai subadar.

Iqbal telah memarahi aisyah dan aisyah terluka lalu kyiai ingin berjumpa dengan iqbal.iqbal terlalu risau lalu melarikn dri dri pesantren tnpa tujuan.sehinggalah iqbal berjumpa precilia ,gadis kristian yang baik hati.pricilia mmbntu iqbal mncri tempat tnggal namun iqbal mmutuskan untuk tnggal di rumah ibu Jamilah seorng pngemis yang hidup bersam kedua anaknya Fatimah dan Irsyad.

Sepanjang iqbal mempelajari agama islam,iqbal mndpt bnyak cobaan n dugaan.Namun iqbal ttp kuat dan tidak sesekali mundur dari tekadnya untuk menjadi org taat….


*setiap org mempunyai pendapat yg tersendiri mengenai sesuatu perkara dan slah stunyer mngenai cinta.hormati pendapat individu itu dan dari itu yg baik djadikan teladan dan yg buruk djadikan sempadan.
Wassalam

No comments: